Koulutussuunnitelma, tärkeä osa koulutuksen suunnittelua

Koulutussuunnitelman laadinnassa tulee huomioida kuusi kriittistä kysymystä, mitä, miksi, milloin, kuka, miten ja mitä jos? Vastatessaan näihin kysymyksiin on kouluttaja jo hahmotellut suunnitelman. Jokaisen kouluttajan on suositeltavaa laatia koulutussuunnitelma ennen koulutusta. Se on laadittava siten, että myös toinen kouluttaja kykenee pitämään koulutuksen alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Suunnitelman laatimisella voidaan varmistaa, että koulutuksen sisältö on asianmukaista ja tapahtuma etenee johdonmukaisesti. 

Kouluttaja voi laatia suunnitelman tueksi koulutuskortin esimerkiksi muistisanalistan tai piirroksen muodossa. Suunnitelman tekeminen ei siis ole itsestään tarkoitus, mutta strukturoi koulutuksen jäsennellyksi kokonaisuudeksi, joka on helposti toistettavissa.

Veronica Laitinen, Päivi Eskelinen ja Essi Ihalainen ovat laatimassa koulutussuunnitelmaa aiheenaan trangian turvallinen käyttö.

Hyvä koulutussuunnitelma sisältää tapahtuman perustiedot; koulutuksen nimen, aiheen, ajan sekä paikan. Lisäksi suunnitelmasta tulee ilmetä, miksi koulutus on järjestetty ja mitkä ovat sen päämäärät ja tavoitteet. Koulutustapahtuman kulku kuvataan jäsennellysti ja aikataulutettuna. Suunnitelmaan kirjataan myös arviointiperusteet eli miten osaamista mitataan koulutuksen aikana ja sen jälkeen.

Kouluttajakurssilaiset antavat koulutuksen lopuksi arvioitavat näytöt. Tätä ennen he laativat annetusta aiheestaan koulutussuunnitelman.

Teksti ja kuva Annu Kajanne.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s